بازدید غار نخجیر متوقف شد




بازدید از غار نخجیر متوقف شد.

عضو کارگروه غارشناسی کشور گفت:‌ غار نخجیر براساس وجود یک گسل شکل گرفته است که جابه‌جایی در دو سر آن دیده می‌شود. بنابراین باید تدابیر حفاظتی و امنیتی را در آن اتخاذ کرد.




عضو کارگروه غارشناسی کشور گفت:‌ غار نخجیر براساس وجود یک گسل شکل گرفته است که جابه‌جایی در دو سر آن دیده می‌شود. بنابراین باید تدابیر حفاظتی و امنیتی را در آن اتخاذ کرد.

محمدجواد بلورچی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی تهدید امنیت غار نخجیر در استان مرکزی به‌خاطر وجود گسل‌، اظهار کرد:‌ در نگاه عام، فضاهای زیرزمینی همیشه امن‌تر از فضاهای خارجی هستند،‌ یعنی وقتی زلزله‌ای اتفاق می‌افتد،‌ در تونل امنیت بیشتری وجود دارد؛‌ ولی در فضاهایی زیرزمینی مانند غار که در تکمیل و شکوفایی آن دلایل متعددی مانند فرسایش، هوازدگی و نقاط ضعف زمین در تشکیل غار نقش داشته‌اند، درستی این نگاه، شک‌برانگیز است.

مدیر امور زمین‌شناسی مهندسی و مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور ادامه داد:‌ در بررسی‌های میدانی که در چال نخجیر انجام دادیم، مشخص شد که این سطح ضعف را یک گسل ایجاد کرده، یعنی در همه جای این غار در راستای یک گسل حرکت می‌کنیم و غار براساس وجود این گسل شکل گرفته است.

بلورچی بیان کرد: این موضوع که آیا این گسل لرزه‌زا است یا زلزله‌ای در حال ایجاد شدن است، کاملا جدا از بحث‌ مورد نظر ما است، چون مشکل اصلی این است که در حال حاضر مردم از مسیری عبور می‌کنند که سقف آن در گذشته بارها و بارها ریخته و ما هیچ دلیلی را نمی‌توانیم برای آن مشخص کنیم که آیا با زمین‌لرزه این اتفاق افتاده یا وسیع کردن تالار با انفجارهای متعدد، عامل اصلی آن بوده است.

به گفته‌ی او، دانستن پاسخ این مسأله، در اصل موضوع تأثیری ندارد،‌ چون موضوع مهم این است که تا وقتی فضاهای زیرزمینی مطالعه‌ی دقیق نشوند، نباید مردم را مدتی طولانی داخل آن‌ها قرار داد.

وی اظهار کرد: وقتی گردشگران را از معبری تنگ به غار نخجیر وارد می‌کنیم و مدت زمان بازدید آن‌ها نیز نزدیک دو ساعت طول می‌کشد‌، یعنی این گردشگران را در تمام این مدت در معرض خطر قرار داده‌ایم و اگر اتفاقی در این غار رخ دهد، هیچ راه دسترسی برای نجات بازدیدکنندگان وجود ندارد.

بلورچی با تأکید بر ضرورت تأمین امنیت مسیر حرکت بازدیدکنندگان در غار نخجیر، درباره‌ی اقدامات امنیتی که در این غار انجام شده است، گفت: این کار اصلا انجام نشده است. زمانی که اعضای کارگروه غارشناسی برای بازدید چال نخجیر رفته بودند‌، به‌جز شهردار آن منطقه، هیچ‌یک از مسؤولان میراث فرهنگی که متولی چال نخجیر هستند، حضور نداشتند و ما مانند مردم عادی بدون تجهیزات کامل به غار وارد شدیم، برای همین نتوانستیم بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

وی افزود: آن‌ها هیچ تجهیزات امنیتی برای بازدیدکنندگان ندارند و تنها ابزاری که داخل غار وجود دارد‌، کپسول آتش‌نشانی است که اصلا نمی‌دانم دلیل نصب آن در غار چیست.

او در ادامه بیان کرد:‌ غارها یکی از زیبایی‌های طبیعت ما هستند، اگر نمی‌دانیم با آن‌ها چه کار کنیم، می‌توانیم از افراد متخصص راهنمایی بگیریم و اگر هم هنرمند هستیم، می‌توانیم دست کم چند غار را در کشورهای دیگر ببینیم تا برخورد آن‌ها با غارها را یاد بگیریم.

مدیر امور زمین‌شناسی مهندسی و مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور ادامه داد: ما معبری را درست یا اشتباه در غارها باز می‌کنیم، در حالی که با این کار بسیاری از زیبایی‌های غار نابود می‌شود، مانند چال نخجیر که تونلی را برای ورود و خروج مردم به آن، با انفجار باز کردند.

وی گفت: تمام هدف ما از بازدید چال نخجیر این بود که حتما وضعیت دیواره‌های غار را بررسی کنیم، چون شکستگی‌ها و توسعه‌ی ترک‌ها در انتهای غار بیشتر شده است؛ ولی این امکان به ما داده نشد. بنابراین پرسش ما که آیا توسعه‌ی ترک‌ها به‌خاطر انفجارها بوده است یا خیر، بی‌پاسخ ماند.

او تأکید کرد:‌ جان انسان‌ها آنقدر ارزش دارد که بازیدها را تا کامل شدن شناخت و حفظ استانداردهای لازم در این غار متوقف کنیم. باید مردم را با امکانات امدادی مناسب به این فضاهای زیرزمینی وارد کنیم.

بلورچی اظهار کرد:‌ در حال حاضر مردم با هر سن و شرایط جسمی از غار نخجیر دیدن می‌کنند، چون در ورودی آن، تابلوی «غار تفریحی» نصب شده است و به این خاطر فکر می‌کنند، ما همه‌ی شرایط را بررسی کرده‌ایم. بازدیدکنندگان نمی‌دانند داخل این غار‌ هیچ امکانات آماده‌ای برای امدادرسانی وجود ندارد. ما حتا خودمان هم نمی‌دانیم بلوک‌های آزاد داخل غار تا چه حد دوام می‌آورند.

وی معتقد است: این شرایط، نابسامان است و البته فقط به چال نخجیر محدود نمی‌شود. من حتا غار «علیصدر» را هم ایمن نمی‌دانم، چون تعداد بازدیدکنندگان داخل غار در یک مقطع زمانی خیلی زیاد می‌شود و این مسأله نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

او درباره‌ی این‌که آیا جمعیت زیاد در توسعه‌ی ترک‌های دیواره‌های غار نقشی دارد؟ گفت:‌ جمعیت زیاد بر توسعه‌ی ترک‌ها تأثیر نمی‌گذارد؛ ولی خطر را زیاد می‌کند. ‌وقتی جمعیت داخل غار کمتر باشد، در مواقع اضطراری تصمیم‌گیری و اقدامات امداد و نجات نیز راحت‌تر انجام می‌شود؛ اما وقتی در فضایی با معبرهای تنگ، هزاران نفر محبوس شوند و امکانات خاصی هم در دسترس نباشد، قطعا نجات این جمعیت سخت می‌شود و نمی‌توان در آن شرایط، درست تصمیم گرفت.

این عضو کارگروه غارشناسی کشور درباره‌ی این‌که آیا مستندات علمی از وضعیت این غار برای انجام اقدامات قابل پیشگیری در اختیار مسؤولان مربوط قرار داه شده است؟‌ اظهار کرد: ما این گزارش‌ها را در جلسه‌ی کارگروه غارشناسی ارائه کردیم و قرار بود، با مسؤولان استان نیز نشست مشترکی داشته باشیم تا این مسائل حضوری مطرح شود.

وی افزود: این غار در محدوده‌ی یک پارک ملی است، با این حال انفجارهایی را داخل آن انجام داده‌اند تا معبری برای ورود و خروج آسان گردشگران باز شود. اصلا نمی‌دانم چطور در منطقه‌ای حفاظت‌شده این کار را کرده‌اند و چگونه به بهانه‌ی جذب گردشگر، این همه تخریب انجام می‌دهند؟!

او با بیان این‌که با گردشگری موافق است و حتا از آن حمایت می‌کند، ادامه داد: به نظرم یکی از راه‌های برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی، گردشگری است. حتا به‌خاطر زیبایی‌های طبیعی زیادی که ایران دارد، یکی از مقاصد گردشگران علمی به‌شمار می‌آید؛ ولی باید زیرساخت آن را آماده کنیم، نه این‌که چون سرمایه‌گذار داریم، این منابع طبیعی را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا هر کاری که می‌خواهند انجام دهند.

بلورچی همچنین اظهار کرد: وظیفه‌ی ما به‌عنوان عضو کارگروه غارشناسی این نیست که همه‌ی سندها را تهیه کنیم، این وظیفه‌ی بهره‌بردار است که پیش از هر اقدامی، بررسی‌ها را انجام دهد تا امروز که سؤال می‌کنیم، پاسخی داشته باشند.

وی افزود:‌ متأسفانه بهره‌بردار غار نخجیر نمی‌داند صفحه‌ای که از ابتدا تا انتهای این غار می‌بیند، گسل است. وقتی این را نداند، از دیگر مسائل نیز آگاه نیست.

او در ادامه با یادآوری این‌که به هر شکستگی در پوسته‌ی زمین که در راستای آن، جابه‌جایی اتفاق افتد، گسل گفته می‌شود، گفت: من این جابه‌جایی را در دو سمت گسل غار نخجیر دیده‌ام که ممکن است، به 200 سال قبل یا یک هفته‌ی پیش متعلق باشد. مهم این است که گسل وجود دارد و برای همین، این غار ایجاد شده است و به‌خاطر آن باید احتیاط کرد.

این کارشناس زمین‌شناسی یادآوری کرد: تمام فضاهای زیرزمینی به احتیاط نیاز دارند؛ ولی نخجیر به‌خاطر مسیر طولانی و معبر تنگی که برای بازدید دارد، هدایت گردشگران توسط راهنمایانی که برای چگونگی ورود به غار آموزش ندیده‌اند، نبود امکانات امدادی در داخل غار و انفجارهایی که برای معبرسازی انجام می‌شود، نگرانی‌هایی جدی را برای ما ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ما حتما باید وضعیت ترک‌ها و تأثیر این انفجارها را بر بلورها و دیوارهای غار بررسی کنیم و اصلا به همین دلیل، به نخجیر رفتیم، اما امکان این بررسی را پیدا نکردیم. امیدواریم چال نخجیر به‌عنوان یک نمونه، بهانه‌ای برای بررسی دقیق تمام غارهای گردشگری قابل بازدید شود.

او تأکید کرد: امیدوارم به حفظ و بهره‌برداری با دانش کافی فکر کنیم. اگر این اتفاق رخ دهد، همه سود می‌برند؛ ولی اکنون احساس می‌شود، فقط عده‌ای خاص از این کارها سود می‌برند و ضرر آن شامل حال مردم می‌شود.


منبع: ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد