پراو؛ زمانی اورست غارهای جهان!

"پراو؛ زمانی اورست غارهای جهان!" عنوان مقاله‌ای است که در بیست و نهمین گردهمایی علوم زمین (1389) ارائه شده است، در زیر چکیده این مقاله را می‌خوانیم:

از زمانی که گروه غارنوردی جان میدلتون و همکارانش در سال 1971 به امید کشف غاری عمیق پا به پهنه زاگرس مرتفع کرمانشاه گذاشته اند تا امروز نزدیک به چهار دهه می گذرد، زمانی که مکتشفین غار به امید ان که غار پراو عمیق ترین غار جهان باشد آن را " اورست غارهای جهان" نامیدند، از آن تاریخ تا کنون غارهای زیادی در سرتاسر گیتی کشف شده اند، اگرچه رتبه عمق غار پراو به 205 امین غار جهان نزول کرد، اما این هرگز به آن معنا نیست که این غار دیگر جذبه ای برای غارنوردان و کارست شناسان نداشته باشد. غار پراو با عمق 752.5 متر در سازند آهکی بیستون و در فلات شمالی کارست کوهستان پراو قرار دارد غاری که سختی پیمایش آن به عنوان محکی برای مهارت فنی غارنوردان به کار می رود. سازندهای کارستی زاگرس مرتفع با تنوعی از اشکال کارست در شمال و شمالغرب کرمانشاه، مرتفعترین نقاط استان (پراو با 3350 متر و شاهو با 3390 متر) را تشکیل می دهند. وفور منابع آب کارست، چشمه های بزرگ کارستی، پهنه های کارن و انواعی از چاله های بسته و فروچاله های کوچک و بزرگ این پهنه از کرمانشاه را هم از دید هیدروژئولوژی و هم از منظر زمین گردشگری سرزمینی بکر و ایده آل کرده است. ایده آل از این نظر که می توان به بررسی جنبه های مختلفی از کارست، کواترنر و نئوتکتونیک، زمین ریخت شناسی و... تواما" پرداخت. ضمن اینکه جنبه های مردمشناسی و آثار جهانی همچون سنگ نبشته بیستون و مناظر بدیع کوهستان پراو نیز از دیگر جاذبه هایی اند که می توانند غار پراو را به عنوان ژئوسایتی کارستی در شمال کرمانشاه مطرح سازند. آنچه که این نوشتار بر آن است تا با معرفی و مرور پیشینه و زمین شناسی غار، اهمیت زمین گردشگری غار و کوهستان پراو را خاطرنشان سازد.

مولفین:

کمال طاهری دفتر مطالعات و تحقیقات کارست غرب کشور، دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای کرمانشاه
میلاد طاهری دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
علی اکبر مراد نژاد تکنسین دفتر مطالعات پایه منابع آب، شرکت آب منطقه ای کرمانشاه (مربی غارنوردی)

تخریب غارهای سادرمن در جاسک/نابودی گور سه هزارساله

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان جاسک با قدمت چندین هزار ساله به عنوان مرکز داد و ستد و بازرگانی و دریابانی در گذشته دور در منطقه بوده، در سال 1616 میلادی انگلیس ها این شهر را به عنوان بندر تجاری خود انتخاب کرد که اولین محموله انگلیس ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت.

ادامه مطلب ...

گردهمایی عکاسان غار درکتله خور


انجمن غارنوردان وغارشناسان ایرانیان با همکاری و میزبانی سایت توریستی غار زیبای کتله خور برگزار میکند

هشتم و نهم تیرماه

1391

 

 عکاسی درغارو نگاه تخصصی به این رشته آنهم با بردن تجهیزات حساس و گرانقیمت به داخل  دالانهای تنگ ، تاریک ، نمور و گل آلود،  فرود در چاهها و شفتهای بلند و نفوذ به اعماق زمین وثبت لحظات تلاش غارنوردانی که پای درناکجای زمین نهادند و  رشته اتصالشان  به زندگی طنابی است دردست و نوری برسر، کاری است که عده ای معدود دست به آن میزنند .

پس از اولین دوره عکاسی تخصصی در غار توسط پروفسور ملادن کاراسیج درسال 2008 تعدادی از اعضای انجمن با علاقه مندی بیشتری به آن آموزشها و سپس با پشتکار و تهیه تجهیزات لازم اقدام به عکاسی و ثبت تصاویردنیای زیرزمینی کرده ومی کنند .

انجمن قرار است  با همکاری سازمان همیاری های شهرداری استان زنجان و متولیان غارزیبای کتله خور تعدادی از اعضای خود را که سوابقی در این زمینه دارند  برای عکاسی از نقاط غیر توریستی و تازه کشف شده  این غار دعوت نماید.

اعضای دعوت شده

آقای افشین یوسفی بعنوان سرپرست برنامه 09125474956

آقای نامور عباسیان مدیرعامل انجمن عکاسان میراث ایران مسئول برگزاری ورک شاپ تخصصی عکاسی  

آقای شهریار بهزادیان مسئول هماهنگی زنجان

آقای یوسف واقف

آقای یوسف سورنی نیا

آقای میثم خوش قدم

آفای اسماعیل کشتکار

آقای محمد عصارنژاد

آقای حمید بنیادی

آقای رحمان عباس پور

آقای محمد خورشیدی

آقای آرش نقافی

آقای محمد مهدی پناه

آقای یونس شریعتمداری

آقای مجید زرآوندی

آقای مهدی لگزیان

آقای مجید زرآوندی

آقای مسعود رمضان زاده

آقای جواد نظام دوست

توضیح اینکه این برنامه با میزبانی مدیریت محترم سازمان همیاریهای شهرداری استان زنجان برگزارو آمار میهمانان دعوت شده بهمراه یک نفربعنوان دستیار اعلام شده است لذا از دوستان دعوت شده درخواست میشود هماهنگی حضور خویش و همراشان را با سرپرست برنامه انجام دهند .

لذا از نامبردگان فوق خواسته میشود هشتم تیرماه  ساعت  12 الی 13 درزنجان   حضور بهم رسانند.                                      

تلفن تماس هماهنگ کنند ه درزنجان 09192770749