سی‌و‌دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین بارویکردغارشناسی


به گزارش بخش غارنوردی فدراسیون: سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین با رویکرد علوم زمین و غارشناسی، بهمن ماه سال جاری در همدان برگزار خواهد شد.

این گردهمایی با همکاری مشترک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و بخش غارنوردی فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی در ۲۷ بهمن ماه در دانشگاه بوعلی سینا و ۲۸ بهمن ماه در غار علیصدر برگزار می‌شود، محورهای اصلی این همایش شامل؛ زمین شناسی غار، زیست شناسی غار، باستان شناسی غار و زیرمحورهای مرتبط عبارتند از:

کاربرد ژئوفیزیک در اکتشاف غارها، سازندهای کارستی در ایران، کاربرد GIS و RS در اکتشاف غارها، اهمیت زمین شناسی مهندسی غارها، پدیده های کارستی در ایران و جهان، گردشگری، غارنوردی، مطالعات زیست محیطی و حفاظت از غارها، اکولوژی و زیست شناسی غارها، شناخت اکوسیستمهای کارستی، امداد و نجات درغار، مدیریت و بهره برداری از غارها، نقشه برداری غارها، پزشکی غار، دیرینه شناسی غارهای باستانی، غواصی در غار، عکاسی در غار.

در این گردهمایی، مقالات علمی و تخصصی، بصورت سخنرانی‌ و پوستر ارائه خواهد شد و کارگاه‌های تخصصی و بخش‌هایی مانند نمایشگاه عکس غار، نمایشگاه نقشه‌های غار، مسابقه اکتشاف و اکسپدیشن برتر، بازدید علمی از غار، کارگاه‌های عملی و ... نیز برنامه ریزی شده است.

اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت نام در گردهمایی، ارسال مقالات، شرکت در بخش‌های جانبی، کارگاههای آموزشی و ... از طریق پایگاه خبری فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و پایگاه اطلاع رسانی رسمی گردهمایی (لینک زیر) به اطلاع علاقمندان خواهد رسید.

http://cave.conference.gsi.ir

شایان ذکر است که گردهمایی علوم زمین پر سابقه ترین و معتبرترین رویداد علمی در این زمینه تخصصی در کشور است که سی و دومین دوره آن در سال جاری برای اولین بار بصورت بین المللی و با ۳۱ رویکرد در ۱۴ استان کشور برگزار می‌شود.

در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه نیز مقالات برتر در رویکردهای مختلف در تهران ارائه خواهند شد.

منبع:فدراسیون کوهنوردی

پیمایش غار بلور



غار بلور در 121 کیلومتری جنوب تربت حیدریه و 8 کیلومتری جنوبشرقی بخش یونسی از توابع شهرستان بجستان واقع شده است.این غار دارای 2 چاه عمودی به ارتفاع 5 و 14 متر و طول آن حدود 121 متر میباشد.انتهای غار نسبت به دهانه آن حدود 42 متر اختلاف ارتفاع دارد.در دیواره های دالان اصلی و نسبتا افقی غار، بلورها ی زیبا و حیرت انگیز از جنس آهک (کلسیت) و چکیده و چکنده های (استالاکتیت و استالاکمیت) بیشماری دیده میشود که چشمهای هر طبیعت دوستی را خیره میکند.با توجه به وجود چاههای عمودی متوالی برای دسترسی به داخل غار، امکان پیمایش آن برای افراد عادی وجود ندارد و به همین دلیل زیبایی های آن دست نخورده باقی مانده است.


منبع :غارهای ایران

 

ادامه مطلب ...

شانزدهمین سالیاد مربی عزیزم سعید امینی ثانی




سعید جان در هر ستیغ کوه نور جمال توست

به مناسبت شانزدهمین سالیاد فوت مربی عزیزمان سعید امینی ثانی کمیته غارنوردی نیشابور قصد پیمایش یکی از غارهای خراسان را در تاریخ 2و3 آبانماه دارد واین پیمایش را به روح سعید تقدیم میکنیم.