پاکسازی ۱۰۰ غار در روز غار پاک


دوشنبه - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ - ۱۳:۱۳:۳۸ 

 

کد خبر: ۸۶۹۰۲ 

تهران-ایسکانیوز: حدود 100 غار در سراسر ایران در روز غار پاک، توسط انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و گروه‌های کوهنوردی پاکسازی می‌شوند.


انجمن غار و غارشناسی ایرانیان پنج سال پیش برای نخستین بار روز 2 مهرماه را به عنوان روز غار پاک اعلام کرده و از آن زمان تا کنون هر ساله در نزدیکترین جمعه به این تاریخ، گروه‌ها و باشگاه‌های مختلف کوهنوردی با معرفی تعدادی از غارهای مختلف در استان‌ها، به طور همزمان اقدام به پاکسازی غارهای معرفی شده می‌کنند.

  

در حال حاضر حدود 2 هزار غار شناسایی شده در ایران وجود دارد هرچند که بر اساس تعریف اتحادیه جهانی غارشناسی (UIS) ، غارهایی شناسایی شده و ثبت شده به حساب می‌آیند که دارای نقشه باشند، نقطه GPS بوده و توسط گروه‌های حرفه‌ای پیمایش کامل شده باشند.

بر این اساس، تعداد غارهای شناسایی شده با استاندارد اتحادیه جهانی غارشناسی به حدود 180 غار می‌رسد که نقشه تمام این غارها در انجمن غارشناسی ایرانیان موجود است.

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان می‌گوید: «امسال نیز همچون چهار سال گذشته اقدام به پاکسازی تعدای از غارهای ایران در این روز کرده‌ایم که با هماهنگی‌های صورت گرفته در استان‌های کشور حدود 100 غار برای پاکسازی معرفی شده‌اند.»

یونس شریعتمداری با بیان اینکه شیراز با معرفی 15 غار و هماهنگی برای پاکسازی این غارها بشترین تعداد غار را معرفی کرده است، اضافه می‌کند: «مشهد با معرفی 5 غار، تبریز 4 غار، تهران 2 غار(بورنیک و رودافشان) و استان‌های دیگر نیز با معرفی تعدادی غار در این حرکت شرکت می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه اغلب این غارها افقی هستند می‌گوید: «امسال غار نخجیر در استان مرکزی به عنوان غار پایلوت در نظر گرفته شده که پاکسازی آن به صورت نمادین انجام می‌شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی درباره چگونگی تشکیل و حفاظت از غارها و کارگاه نحوه برخورد تورلیدرها با گردشگرانی که غارها را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند از برنامه‌هایی است که در این روز و در این پایلوت اجرا می‌شود.»

مدیرعامل انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با پاکسازی غار معروف و فنی پرو اشاره کرده و می‌گوید: «غار عمودی پرو در کرمانشاه با 750 متر عمق نیز به عنوان یک غار فنی در روزهای 7 تا 11 مهرماه با یک هفته تاخیر از پاکسازی دیگر غارها توسط گروه تخصصی و فنی انجام می‌شود.»

حرکت به سمت آموزش و نهادینه کردن شعار «چیزی در غار جا نگذارید جز ردپا، چیزی بیرون نیاورید جز عکس و چیزی را نکُشید جز زمان» که شعار اتحادیه جهانی غارشناسی است می‌تواند در حفاظت بیشتر از غارهای کشور تاثیر بسزایی داشته باشد که روز غار پاک و پاکسازی غارها در این روز نیز اقدامی در همین راستا است.

اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی که امسال میزبان همایش غار پاک در منطقه نمونه گردشگری غار نخجیر است نیز با همزمان شدن روز جهانی جهانگردی که 5 مهرماه است، برنامه‌هایی تدارک دیده است.

برگزاری جلسات وکارگاه‌های مختلف آموزشی با تورلیدرها و دفاتر خدمات مسافرتی در دلیجان، برگزاری جشنواره جوزه قند در شهر تاریخی نراق، بازدید رایگان از تمام موزه‌های استان در روز 5 مهر روز جهانی جهانگردی، دوچرخه‌سواری در سطح شهر اراک و حمل پیام روز جهانی جهانگردی، افتتاح دفترخدمات مسافرتی در شهر اراک، تجلیل ازکارکنان نمونه و خادمان عرصه گردشگری و راهپیمایی کودکان با شعار حمایت از بناهای تاریخی و زیست محیطی در اراک از جمله برنامه‌هایی است که در این روز توسط اداره میراث فرهنگی استان مرکزی انجام می‌شود.

 

همایش روز غار پاک با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان محیط زیست و مسئولان استانی برگزار می‌شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد