طبیعت گردی نیشابور

معرفی مناطق و زیستگاه های گیاهی و جانوری نیشابور

طبیعت گردی نیشابور

معرفی مناطق و زیستگاه های گیاهی و جانوری نیشابور

آبشار بوژان

 به علت کوهستانی بودن و ناپیوستگی بستر رودخانه شاهد تشکیل آبشارهای زیادی در طول مسیر رودخانه می باشیم که مرتفع ترین آن با فاصله 6 کیلومتر از محدوده روستا قرار دارد. ارتفاع تقریبی آن 15متر و به علت وجود راه مناسب در قالب یک تیم  کوهنوردی وکوهپیمایی نیم روزه قابل دسترس بوده و جز یکی ازاهداف و  مناطق گردشگری خاص در بوژان میباشد که مورد توجه خیل عزیمی از گردشگران در جای جای استان و کشور قرار گرفته است.

 به جهت بازدید از آبشار زیبای بوژان پس از گذشتن از منطقه معروف شکراب مسیرمان را در امتداد دره ادامه میدهیم. بعد از دو ساعت کوهپیمایی به منطقه و دره ای به نام زنبورگاه میرسیم که راه در این منطقه به دو قسمت منتهی میشود.مسیر کتل و میسر رودخانه و دره اصلی

برای تیمهای مبتدی توصیه میشود که سرپرستان تیمها حتما از مسیر کتل به طرف آبشار اصلی طی طریق کنند و اما تیمهایی که تمایل به دست و پنجه نرم کردن با سنگ و تراورس در مسیر دره را دارند لذت مسیر دوم که از طریق دره به آبشار میرسد را از دست ندهند  و اما داشتن لوازم فنی و طناب و تسلط نفرات به اصول سنگنوردی شدیدا توصیه میشود.



آبشار فرعی بوژان


آبشار اصلی بوژان

وجود چندین ابشار در مسیر رودخانه اجرای یک برنامه دره نوردی  زیبا  و پر از لذت و هیجان  را در مسیر ابشارها  مهیا کرده که در قالب یک تیم  و یک برنامه یک روزه قادر به اجرای  این برنامه و تور مهیج خواهید بود.
جهت اجرا و  هماهنگی  این برنامه  از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان شهریور  با لیدر طبیعت گردی  و مربی سنگنوردی مستقر در منطقه در تماس باشید.
شماره تماس به جهت هماهنگی: 09153522300

مرتفع ترین قله خراسان( شیرباد)


مرتفع ترین قله رشته کوه بینالود با ارتفاع تقریبی  3300 متر در قسمت شمال شرق روستا واقع شده است که از برف گیر ترین ارتفاعات منطقه و رشته کوه آن می باشد که درسالهای قبل برف آن تاسال بعد وبرف بعدی ادامه داشته و یکی از اصلی ترین سرشاخه های رودخانه بوژان  می باشد که در تمام فصول سال شاهد حضور گروه های کوهنورد زیادی برای صعود به این قله می باشیم  .

از مشهورترین یالهای منتهی به قله شیرباد یال شکراب و یال خانه سنگی میباشد.این قله زیبا و خشن در فصول مختلف سال پذیرای خیل عزیم صعود کنندگان از شهرهای مختلف خراسان و کشور میباشد.

مدت زمان صعود به قله با توجه به نفرات تیم و آمادگی آنها متغییر است.در فصول بهار و تابستان این قله از بوژان در یک برنامه یک روزه سنگین قابل دسترس است اما در فصل زمستان با توجه به دشواری صعود و حجم برف در مسیر قله نیاز به شب مانی در بالای یال مشهور لوک سیاه دارد.



به جهت صعود ایمن به قله شیرباد و لذت بردن از یک سفر بیاد ماندنی در طبیعت بوژان  میتوانید با لیدر تخصصی  و مربی کوهنوردی  مستقر در منطقه تماس بگیرید

شماره تماس

09153522300


مناطق دیدنی و نامگذاری بوژان


بازه صدر:

 در ابتدای ورودی بوژان در قسمت شرق دره ای بسیار زیبا می باشد که کلمه صدر در لغت به معنی گشاده و فراخ و در اصطلاح محلی به بزه صدر مشهور است باغ های ابتدای ورودی این منطقه از رودخانه آبیاری می شوند ودر قسمت انتهای آن از چشمه سار واقع در آن . در انتهای آن درخت کاج با قدمت چندین ساله که در حال حاضر خشک گردیده و بسیار زیبا می باشد . سمت راست ابتدای ورودی به نام النگ نامگذاری گردیده که النگ در لغت به معنی دشت بزرگ که در حال حاضر این منطقه دارای خاک حاصلخیز و نهرهای پر آب و درختان سر سبز می باشد که منبع درآمد خوبی برای اهالی می باشد .



خرمنگاه:

این منطقه در داخل محدوده طرح هادی روستا ودر سمت غربی می باشد میدان بزرگی بوده که درقدیم اهالی گندم وجو خودرا دراین منطقه جمع آوری و اصلاح می نموده ودر قسمت انتهایی آن مشهور به پلاسو است. قسمت شرق آن تپه ای به نام خانه شیطان قرارگرفته که بسیار جالب می باشد. کوه ها و تپه های با خاک رس بسیار جذاب و دیدنی می باشد که مورد بازدید هزاران گردشگر قرار می گیرد .لازم به توضیح است به همت کوهنوردان نیشابوری دره پلاسو یکی از مسیرهایی است که باوجود آبشارهای خشک در آن گردشگران دره نوردی٬ فرود و کار فنی و هیجان و لذت را تجربه میکنند.


بازه نادر : به زبان اهالی منطقه بزه ندیر مشهور است:

درسمت غربی و درداخل طرح هادی می باشد که دره ای دست نخورده وبسیار زیبا که تعداد 40خانوار از اهالی دراین منطقه سکونت دارند  ودر قسمت شمال این منطقه باغ های بسیار سر سبز وجود دارد . در قسمت انتهای آن قناتی قرار گرفته که در حال حاضر نیز فعال می باشد  و مشهور به تلخ اسداله می باشد که به منطقه تخت گاه نیز متصل می باشد.


منطقه  کال عرب:

 در قسمت شمال شرق روستا واقع شده که کوچه ای بسیار با شیب تند و پله کانی که به منطقه مشهور به تخت گاه که مشرف بر همه منطقه می باشد ارتباط دارد که در حال حاضر به عنوان سایت گردشگری توسط بنیاد پیش بینی گردیده و شاید یکی از دلایل نامگذاری این منطقه به عنوان کال عرب حکایت از این دارد با توجه به سکونتگاه اصلی اهالی در این قسمت و پس از هجوم اعراب به ایران و پذیرفتن دین اسلام  ساکنین این منطقه به زبان عربی مسلط شده و به این جهت نامگذاری گردیده.


                                                                                                                        

                                                 

 تخت هلاکو خان:

              

منطقه ای از جنس کنگلومرا یا ماسه سنگ درقسمت انتهایی بافت روستا و ورودی دره و نهر مشهور به درخانه  که به استناد کتاب شهرفیروزه مرحوم گرایی در زمان حمله مغول به نیشابور و پس از ویرانی شهر هلاکو خان با اسب به این منطقه آمده و آب رودخانه را جهت آبیاری گندم وجو کاشته شده در خرابی های نیشابور برده و آبیاری نموده است.

            

محله میان :

منطقه ای که در قسمت شمال شرق بوژان واقع شده و باتوجه به سکونت گاه اولیه ساکنین در قسمت بالا نهر درخانه این قسمت منطقه میانی نام گذاری شده و قبرستان اولیه ساکنین در این منطقه ودر قسمت لوشاو بوده که در حال حاضر باغ می باشد .


چشمه باغ ملا:

 

چشمه پر آب در قسمت شمال بوژان ودر منطقه مسکونی بوده که ساکنین از این آب برای شرب استفاده می نموده ولی به علت رشد جمعیت و دسترسی گردشگران به بالادست چشمه آب آن برای کشاورزی استفاده می شود .

 

 

 

چشمه مشهور به دم کمر :

 

چشمه ای که از قدیم مورد توجه ساکنین بوده و آبی سرد و گوارا دارد که لوله کشی آب شرب روستا از این چشمه تهیه می شود و هم اکنون نیز اهالی از این آب استفاده می کنند.

 

کوه های بلقشو:

 

در قسمت شمال شرق بوژان به فاصله 4کیلومتری از بوژان و اول نهر نو کوه هایی با سنگلاخ فراوان رخ نمایی میکنند که همیشه در حال ریزش هستند٬  واقع گردیده. بل به معنی بلا می باشد قشو کلمه ترکی است که به معنی نزدیک شدن و بلقشو یعنی به بلا نزدیک شدن و حکایت از آشیب و خطر دراین منطقه می باشد .

 

چشمه مشهور به کلاغ چین ودر نامگذاری جدید چهارچشمه:

 

در فاصله 4کیلومتری از بوژان واقع شده و دارای آبی سرد و گوارا می باشد که شاید یکی از دلایل نامگذاری چشمه به نام کلاغ چین این بوده که به علت درختان گردو ی کاشته شده در این منطقه و سکونتگاه پرندگانی چون کلاغ  که از گردوی درختان  استفاده می کنند  نام این محل درقدیم چشمه کلاغ چین نام گذاری شده  این منطقه  مورد استفاده گردشگران و اهالی می باشد و شاید نقطه شروع  در یک کوهپیمایی یکروزه در این منطقه باشد.

 

 

چشمه شکرآب:

 

مشهورترین چشمه ومنطقه در بوژان وهمچنین به علت  سرد و گوارا و  شیرین بودن آب  این چشمه و موقعیت سوق الجیشی که دارد در مسیر کوهنوردان جهت صعود به قله شیرباد قرارگرفته .نزدیکی چشمه تقریبا به  فاصله 5 کیلومتری از روستا و وجود راه هموار در کنار رودخانه  توجه هر گردشگر و کوهنوردی را به خود جلب نموده که در فصول مختلف هزاران نفر در قالب کوهنورد و گردشگر از این منطقه دیدن می نماید .

 

 سفیدرود:

منطقه ای در مقابل منطقه شکراب که به علت زیادی آب رودخانه در این منطقه و سفیدی و شفافی آب مشهور به سفید رود شده.



مرغزاردره و در اصطلاح اهالی مغ زیدر :

در شمال غرب بوژان واقع شده و منطقه ای بسیار سرسبز با درختان گردوی زیاد و آب فراوان  و کوه های پرشیب که محل مناسبی برای دامداران می باشد و خانه ای مشهور به (خانه سم) که محل اقامت چوپانانی بوده که   شبی برای فرار از سرما دراین جا اقامت داشته و یکی از آبریزهای رودخانه بوژان از آن جاری میشود که شاهد بازدید گردشگران و کوهنوردان زیادی می باشد .

 

 

گوری در   و اصطلاح فعلی گوری دره :

 

منطقه ای در شمال شرق رشته کوه بینالود که به علت  به هم پیوستگی  کوه ها و  آفتاب بسیار کم در تمام فصول سایه می باشد به همین علت به گوری در مشهور شده است  به علت صعب العبور بودن راه آن فقط کوهنوردان ازاین منطقه دیدن می کنند.

 

وجه تسمیه بوژان


بوژان در لغت  نامه دهخدا به معنی نمو کردن ،شکوفا شدن ، و به خود بالیدن می باشد  ویکی از معانی بوژ  یعنی سبز و نام گیاهی با نام علمی ماهور که به وفور در این منطقه می توان یافت و  پسوند  ان به معنی مکان می باشد.

بوژان : بنابر روایت تاریخی از کتاب شهر فیروزه مرحوم گرایلی به پیش از اسلام بر می گردد و  قدمت چندین هزارساله دارد  که سکونتگاه اولیه ساکنین در قسمت شمال روستا واقع در ابتدای نهر مشهور به درخانه می باشد که این نام نیز حکایت از آن دارد و قبر ستان اولیه آنها در قسمت شرق روستا در منطقه ای به نام محله میان و (لوشاو) می باشد   شواهد تاریخی  حکایت از دین زرتشت دراین منطقه داشته  جابجایی ساکنین از این منطقه به سمت غرب روستا  به دلیل سیل ویران کننده در این منطقه بوده که ناچار به سکونت در ارتفاعات گردیده  که در حال حاضر قسمتی از اسکان ساکنین منطقه تاریخی و جزآثار باستانی می باشد .



ماهور گیاهی  با نام علمی       Verbascum thapsus

بوژان یکی از اهداف گردشگری نیشابور

روستای بوژان از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در13 کیلومتری شمال شرقی نیشابور و120 کیلومتری مشهد قرار گرفته است . این روستای کوهپایه‌ای که در رخ جنوبی رشته کوه بینالود استقرار یافته دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است .

 

ادامه مطلب ...